Tips för att få röven att växa

Jag har fått en del förfrågningar via Fejjan på hur man får rumpan att växa. Jag tänkte dela med mig av hur JAG fått min att växa.
 
1. Tunga utfall (men inte så tunga att du endast klarar av att gå två centimeter ner med bakre benet. Kontakt före vikt! Om det bränner i röven gör du rätt. Och du ska INTE klara fler än max 12 reps. Jag brukar variera antalet mellan 6-12 reps. Tempot är också viktigt, gå låååångsamt ner och explosivt upp. Den långsamma rörelsen på vägen ner gör övningen sjukt mycket jobbigare. Och mer effektiv.
 
2. Djupa knäböj. Desto djupare du går, desto mer aktiveras gluteus maximum, det vill säga den muskeln som får rumpan att bli putig.
 
3. Lårcurl, både liggande och stående. Här aktiveras främst baksida lår men jag får också väldigt bra kontakt med röven i denna övning. Snabbt och explosivt upp, långsamt på vägen ner. Håll emot på vägen ner, det SKA brännas och vara vidrigt! Det är det vidriga som ger resultat.
 
4. När du känner att du inte klarar en enda repetition mer, gör två till. Eller tre. Du kan! Man orkar ALLTID mer än man tror. Pressa, pressa! Att må lite illa när man tränar är inte livsfarligt. Därmed inte sagt att träning ska få dig att hänga över toalettstolen efter eller under ett gympass. Men det känner man ganska tydligt. Om du måste avbryta passet på grund av illamående har du pressat dig för hårt (vilket inte många gör). Eller ätit för dåligt under dagen.
 
5. Skit i alla kvällstidningsbilagors tips! Kissande hunder gånger 50. Vem blir snygg av det? 
 
6. ÄT ORDENTLIGT! Svält leder ingenstans. Bara till att du tappar musklerna men behåller fettet. Smaltjock, hört talas om det? För att bygga muskler behöver du äta!
 
Så! I väg till gymmet nu! Beach (bitch) 2013 är snart här.
 
PS. Var inte rädda för att bli FÖR biffiga, tjejer! Det kommer ni INTE bli om ni går till gymmet 3 dagar i veckan, inte ens 4 eller 5. Om alla visste hur svårt det är att bygga muskler som tjej, och hur mycket tid och jobb det ligger bakom, både tränings- och kostmässigt, skulle ingen ha den rädslan. Och vadå FÖR biffig? Muskler är skitsnyggt. Och praktiskt. DS.
 
 

Kommentarer
Postat av: emma

Du är så duktig Maria!

Svar: Tack! Vad snäll du är :)
maria

2013-02-11 @ 11:02:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0