Love my life!

JAG ÄR FRISK!! (Eller nästan i alla fall. Halsen gör ont och jag hostar men jag orkar vara uppe på benen längre än i fem minuter.)
 
Det finns inget bättre än att bli frisk när man legat däckad i några dagar. Tjoohoo! Idag vill jag göra ALLT (typ laga en avancerad trerätters, springa maraton, gå på spinning, resa jorden runt, rädda världen, osv.) för att jag är så GLAD över att vara osjuk!
 
Jag ska börja med att packa väskan inför resan. Klockan 15.45 går tåget mot Arlanda där min lilla familj (minus Sixten och Madeleine) väntar. Igår mådde jag så dåligt att jag inte trodde jag skulle komma iväg men jag hade inte fått stanna hemma för Susanne. Hon vill ha med mig och det är ju kul. Ska faktiskt bli jävligt kul att hänga med henne i en hel vecka också, hon är den jag träffar minst av alla i familjen eftersom hon aldrig kommer och hälsar på i Örebro och jag nästan aldrig åker och hälsar på i Mora. Det är fint med systrar. 
 
Bikini har jag inte hunnit köpa och inga andra sommarkläder heller. Kanske att det finns att handla där nere. Annars är det väl alltid någon som blir glad över att få se lite för mycket.
 
Så! Packa, packa!
 
Min storasyster (som tyvärr inte blir med den här gången) och jag, senast jag besökte Gran Canaria. Älskar klänningarna! Om jag får en dotter, eller två eller tre, ska de alltid ha sådana fina klänningar. Till och med i sandlådan på dagis.

Fortfarande sjuk

Idag vaknade jag upp ännu sämre än igår. Min hals värker fortfarande, varenda kroppsdel ömmar och mitt huvud spricker snart. Lägg till en sjuklig träningsvärk i precis hela ryggen från måndagens gympass så har ni mitt tillstånd.

Men jag orkar blogga så dödssjuk är jag inte, bara nästan.

Jag inser att morgondagens benpass, till min stora besvikelse, bara är att glömma. Jag som taggat ända sedan förra torsdagen får snällt ligga i sängen och se mina muskler förtvina istället för att maxa i böj.

Ja, vi skulle ha maxat imorrn. Jag har aldrig gjort det i just knäböj så det hade varit spännande att se hur tungt jag klarar.


Och där fick jag!

Häromdagen var jag kaxig nog att kläcka ur mig att jag aldrig blir sjuk. Det får jag äta upp nu.
 
Träning alldeles för många dagar utan vila. Jobb, jobb och så lite mer jobb. Från 7 på morgon till 23 på kvällarna. Iskalla pw:s hem från gymmet när jag varit svettig (i förflyttningssyfte. Jag har ju ingen bil längre). Och så vidare, och så vidare. 
 
Igår kväll när jag lagt mig började jag få ont i halsen och det kan väl hända ibland men smärtan bara eskalerade för varje timme som gick. Klockan 3 eller 4 lyckades jag somna för att vakna upp med en ännu svullnare hals imorse. Jag kan inte svälja.
 
FUCK!
 
Idag måste jag vila. Med tjocka fluffsockor, dubbla hoodies, mjukisbrallor, och en förpackning Alvedon ska jag ligga i soffan och ta igen mig hela dagen. Recovery. Imorgon tänker jag vara frisk. Och på torsdag ännu friskare så jag kan köra veckans mest efterlängtade pass med Amanda. Och packa inför resan. Och handla några nya bikinis och annat jag kan ha på mig när jag åker. De kläderna jag hade i somras har jag blivit för tjock för.
 
Att klämma ner mig i samma kläder jag hade när jag såg ut såhär är bara att glömma. 

PB IGEN!

Gymdag nummer 11 och det går fortfarande superbra!
 
"Råkade" sätta nytt PB i mark ikväll. Jag skulle egentligen inte maxa men jag kände mig för stark för att låta bli. Så kan det gå! 110 kg för er som undrar (nej, det är inte skitbra, men jag måste tänka på att jag inte är speciellt stor. Även om jag vill ta lika mycket som killarna som väger dubbelt så mycket som mig kommer jag inte kunna göra det). Resten av passet flöt på lika bra. Jag tackar Amanda för peppen, våra pass är helt galna. Båda blir bara starkare och starkare för varje vecka. Så sjukt KUL! Vad gör vi? (Förutom att peppa varandra.)

UTVILAD och recept på min favoritgröt

Godmorgon! Ny vecka, nya möjligheter och jag känner mig utvilad. Fantastiskt va?
 
Jag har haft en riktigt skön helg. Massor av jobb, lördag på Life och resten av helgen har jag pysslat med kost- och träningsscheman åt klienter. Jag har även tränat och tagit en PW med min fina vän Amanda.
 
I lördags kände jag mig egentligen för sliten för att gymma men då jag lovat syrran ett benpass gick jag ner och körde ett med henne ändå. MEN. Jag tog det lugnt, jag sänkte vikterna rejält, jag hade en aktiv vilodag skulle man kunna säga. 
 
Jag tror det är hemligheten till att jag kan träna såpass mycket som jag gör. Jag lyssnar på kroppen, varje pass, och anpassar träningsintenisteten och vikterna efter dagsformen.
 
Igår tränade jag för tioende dagen i rad och satte PB i både axlepress med hantlar och militärpress. Pigg och fräsch! Sen är jag supernoga med att äta ordentligt och sova åtta timmar per dygn. Mat och sömn är otroligt viktigt för återhämtningen.
 
(Jag rekommenderar absolut ingen annan att träna tio dagar i rad. Jag kanske inte har gymmat speciellt länge men jag har alltid tränat, sen jag var 8 år, dans, löpning, längdskidor, simning m.m. Jag känner min kropp väldigt väl, jag vet när jag börjar bli siten och behöver vila.)
 
Ikväll står rygg, med bland annat min favoritövning marklyft, på schemat. Jag är redan är taggad. Jag HATADE mark förut, tungt och svårt men tekniken blir bättre och bättre och då blir det även roligare. Förra veckan gjorde jag 3:or på mina dubbla kroppsvikt vilket är helt okejstarkt.
 
Nu ska ni få ett tips på min bästa frukost. Gröt med ägg i!
 
Ta 1-2 dl havregryn i en skål. Tillsätt 2-4 dl vatten och salt. Knäck 2 ägg (hela eller vitor eller ett av varje. Jag tar två hela ägg) och vispa ihop.
 
Tjoffa i äggvispet i havregrynen och in i mikron i två minuter. Ta ut, rör omkring. In i mikron igen i en och en halv minut.
 
Ta ut ur mikron och rör sönder klumparna. Klart! Servera som den är eller dekorera med varlfria tillbehör. Bär, keso, mjölk, äpplen, bananer, kanel, kardemummakärnor... Det går att variera hur mycket som helst. Jag brukar äta gröten med kanel och stevia. ASGOTT, jag tröttnar aldrig!

Sovis!

Tog en sovmorgon till 7 imorse. Åtta timmars sömn = pigg och glad och taggad på livet. Fantastiskt!
 
Har precis PT-jobbat och ätit gröt. Perfekt start på dagen. Igår kväll lagade jag matlådor men diskade inte så den ska jag ta hand om nu innan jag åker och jobbar i butikerna.Efter jobbet står träning på schemat, bröst och mage, innan jag kommer hem igen. Trevlig dag tycker jag!
 
Är det något speciellt ni vill att jag ska skriva om förresten? Mattips? Träningstips? Mellanmålstips kommer inom kort, det har jag lovat på Fejjan och jag håller alltid vad jag lovat.
 
 
 

Alla hjärtans dag

Trots att jag inte har någon karl har jag haft en riktigt bra alla hjärtans dag. 
 
Morgonen började med att jag försov mig (skönt med extra sömn) och fick stressa på mig sminket (bra att träna upp snabbheten med sminkborsten inför framtida stressitauationer) för att hinna med alla förmiddagsbestyr.
 
På jobbet sen var jag så uppspelt inför kvällens benpass med Amanda att jag nästan hoppade runt i butiken. Tack och lov gick dagen väldigt fort.
 
När man taggat en hel dag inför ett benpass är man antingen dum i huvudet eller så älskar man bara att träna. Jag vet inte vad som stämmer bäst in på mig, en kombination av båda antagligen. Hursomhelst. Passet gick skitbra och vi lyckades peppa varandra som vanligt samtidigt som vi hade roligt. Frågan är om någon av oss ens kommer kunna gå imorgon. En sak är i alla fall säker - träningsvärken kommer att komma som ett brev på posten. Välkommen!
 
Efter passet fick jag en rosa spikmatta av Amanda som jag blev jätteglad över! Jag har alltid velat ha en spikmatta och nu fick jag dessutom en rosa! Tack min fina vän!
 
Efter jobb, benpass och present var det dags för mig att ta träningsbagen på axeln och spikmattan under armen och promenera hem, en promenad som i vanliga fall tar max 35 minuter. Om man inte går vilse.
 
Jag vet inte riktigt vad jag tänkte när jag bestämde för mig att ta en genväg hem. Innerst inne VET jag ju hur det brukar gå när jag får sådana dumma idéer. Och mycket riktigt, rätt som det var hade jag inte den blekaste aning om vart i Örebro jag befann mig. 
 
Nåja, en och en halv timme senare var jag hemma och nu har jag duschat, lagat mat och matat musklerna. Dags att stoppa in bettskenan i käften och sova i några timmar. Godnatt!
 
Min fina spikmatta!

Lång dag

Åkte hemifrån klockan nio imorse, kom hem halvtio ikväll.
 
Jobbet gick bra men det tar på krafterna att inte ha någon lunch. Hann i alla fall få i mig lite mat mellan kunderna (såklart, så många timmar utan att äta klarar inte jag utan att bli sur, grinig och boxa till första bästa som säger något irriterande).
 
När jag bommade igen butiken för kvällen ville jag egentligen bara hem och sova, inte alls åka till gymmet som jag hade planerat. Det är inte ofta jag varken har lust eller motivation till att träna men idag var det så. Men eftersom jag VET att jag aldrig ångrar ett pass efteråt och eftersom jag VET hur jävla nöjd jag kommer vara om jag genomför det, lyckades jag peppa mig själv till att faktiskt gå och träna. Och när jag väl kom dit och satte igång gick det fantastiskt bra. Jag kände mig skitstark och blev på mycket bättre humör. 
 
45 minuters frisk promenad (läs omkringhalkande i snömodd och snöstorm) hem från gymmet sen!
 
Nu behöver jag sova. Godnatt!

Good morning!

Godmorgon!
 
PW avklarad, frukost i magen, nu ska sminket på och sen väntar åtta och en halv timmes jobb utan rast. Tjohoo!
 

Ryggpasset

Det blev ett riktigt bra pass med Amanda och Fredrik. Marklyften kändes bättre än förra gången och jag fick svinbra kontakt i de andra övningarna. Chinsen går däremot fortfarande sådär. Sega och tunga men det är bara att nöta, nöta, nöta! 
 
Jag och Amanda körde även några bicepsövningar i slutet och fyfaaan vad jag hatar att träna biceps. VIDRIGT! Det är mindre jobbigt att springa en timme än att köra biceps i 30 sekunder. Typ. Men armmuskler är snyggt och praktiskt och därför slarvar jag inte med den träningen. 
 
Nu ligger middagen i magen. Lax, råris och broccoli. Gott, enkelt, nyttigt! (Och nej, det är inte torrt att äta mat utan sås, jag tycker oftast sås bara gör maten äckligare, förstör den, geggar ner hela tallriken.)
 
Gammal chinsbild. 

LADDAD!!!

Om drygt en timme ska jag ner till gymmet och köra rygg med Amanda och Fredrik. Båda två är grymma på markteknik så de ska få hjälpa mig. Jag är ganska dålig i mark faktiskt, visst, jag är hyfsat stark i övningen, men det beror mer på min jävla grisighet än någon perfekt teknik.
 
Wohoo, snart kör vi!!
 
 
 
 
 
 

Tips för att få röven att växa

Jag har fått en del förfrågningar via Fejjan på hur man får rumpan att växa. Jag tänkte dela med mig av hur JAG fått min att växa.
 
1. Tunga utfall (men inte så tunga att du endast klarar av att gå två centimeter ner med bakre benet. Kontakt före vikt! Om det bränner i röven gör du rätt. Och du ska INTE klara fler än max 12 reps. Jag brukar variera antalet mellan 6-12 reps. Tempot är också viktigt, gå låååångsamt ner och explosivt upp. Den långsamma rörelsen på vägen ner gör övningen sjukt mycket jobbigare. Och mer effektiv.
 
2. Djupa knäböj. Desto djupare du går, desto mer aktiveras gluteus maximum, det vill säga den muskeln som får rumpan att bli putig.
 
3. Lårcurl, både liggande och stående. Här aktiveras främst baksida lår men jag får också väldigt bra kontakt med röven i denna övning. Snabbt och explosivt upp, långsamt på vägen ner. Håll emot på vägen ner, det SKA brännas och vara vidrigt! Det är det vidriga som ger resultat.
 
4. När du känner att du inte klarar en enda repetition mer, gör två till. Eller tre. Du kan! Man orkar ALLTID mer än man tror. Pressa, pressa! Att må lite illa när man tränar är inte livsfarligt. Därmed inte sagt att träning ska få dig att hänga över toalettstolen efter eller under ett gympass. Men det känner man ganska tydligt. Om du måste avbryta passet på grund av illamående har du pressat dig för hårt (vilket inte många gör). Eller ätit för dåligt under dagen.
 
5. Skit i alla kvällstidningsbilagors tips! Kissande hunder gånger 50. Vem blir snygg av det? 
 
6. ÄT ORDENTLIGT! Svält leder ingenstans. Bara till att du tappar musklerna men behåller fettet. Smaltjock, hört talas om det? För att bygga muskler behöver du äta!
 
Så! I väg till gymmet nu! Beach (bitch) 2013 är snart här.
 
PS. Var inte rädda för att bli FÖR biffiga, tjejer! Det kommer ni INTE bli om ni går till gymmet 3 dagar i veckan, inte ens 4 eller 5. Om alla visste hur svårt det är att bygga muskler som tjej, och hur mycket tid och jobb det ligger bakom, både tränings- och kostmässigt, skulle ingen ha den rädslan. Och vadå FÖR biffig? Muskler är skitsnyggt. Och praktiskt. DS.
 
 

Massor av jobb, besök och PW

Som jag skrev i förra inlägget fick jag besök av mamma och pappa i onsdags. Lika trevligt som alltid. Jag har verkligen världens finaste föräldrar! När jag kom hem från jobbet hade pappa till och med frostat av frysen åt mig (jo, jag kan frosta av en frys själv. Ni behöver inte vara oroliga). Tackar!
 
I onsdags fick jag även reda på att jag klarade min kostrådgivarexamen. Blev så himla glad!
 
I går hade jag en tung tröttdag men efter att ha slagit försäljningsmålet i butiken jag jobbade i och haft en klient på gymmet var energin tillbaka. Den använde jag till att köra slut på bröst- och axelmusklerna vilket gick riktigt bra, jag tror denna vecka med fler vilodagar än vanligt har varit bra för min återhämtning. Jag orkade till och med köra tyngre i bänk än vanligt så nu är jag back on track och kan köra på exakt som jag brukar. Jag har ju inga speciella vilodagar i vanliga fall, jag tränar nästan varje dag MEN om jag känner att jag är sliten och behöver vila gör jag det. Det funkar bra för mig och det är det jag gjort den här veckan, därav de "många" (tre) vilodagarna.
 
Denna söndag har sett ut som de flesta andra söndagar med tvätt, städning och matlådefix. Jag har dessutom hunnit med en powerwalk med fina Amanda där vi avverkade alla möjliga ämnen. Ser fram emot många pw:s med den tjejen!
 
Nu ska jag ladda inför gymmet, ben står på schemat idag med fokus på mina svaga baksidor. Yes! 
 
Jag och mamma. Vi brukar få höra att vi är lika och ja, ganska lika är vi nog. Speciellt våra näsor.

Frusen och trött, trött, trött!

Innan jag började med D-vitamin hade jag en konstant trötthetskänsla. Jag hade kunnat sova 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan om jag hade haft tid och möjlighet.
 
Nu är den där VIDRIGA tröttheten tillbaka. Jag känner mig som en klubbad säl. Sova är allt jag vill göra men jag har verkligen inte tid. Jobb innan jobbet på Life, jobb efter jobbet och sen träning på det.
 
På tal om träning. Jag har börjat köra ett av mina två benpass i veckan med Amanda. En supergullig tjej jag lärt känna på gymmet. Vi taggar varandra till fantastiska benpass! Var även ute och åt sushi med henne förra veckan och vi har inte bara träningen gemensamt vilket annars är lätt hänt när man träffar vänner på gymmet. Jag älskar att prata om träning, absolut, men inte enbart. Mitt liv är ganska mycket mer än träning, kost och form och så vill jag ha det.
 
Nu ska jag försöka få liv i min frusna (hatar vintern som kommit tillbaka, speciellt när jag numera är utan bil) kropp och piggna till med en kopp kaffe som är så starkt att det är trögflytande. Dubbeljobb idag innan världens bästa föräldrar kommer och hälsar på i eftermiddag.

Kostrådgivning, träning och massor av jobb

Länge sen jag uppdaterade nu men jag har haft häcken full. Under förra veckan gick jag en kostrådgivarutbildning hos samma skola som hade PT-utbildningen. Lika bra upplägg denna gång och jag hade kul hela veckan samtidigt som jag lärde känna en massa nya, härliga människor. 
 
Förutom utbildningen har jag också jobbat, PT-jobbat. Otroligt roligt, älskar det!
 
Igår var jag tillbaka på Life bland hälsokosten och Celisusburkarna. Gick riktigt bra igår, slog målet i butiken jag var i med 1000 spänn. Bra jobbat av mig! 
 
Ledig från Life idag men fullt upp ändå. Lägenheten har jag inte hunnit städat på ett par veckor så den är städad och tvätten tvättad. De senaste timmarna har jag pysslat med kostupplägg och skrivit träningsschema åt en klient. 
 
Om en timme ska jag ladda med riskakor och Rage. Klockan 17 ska jag nämligen möta upp en killkompis för ett gympass. Starkast/biffigast vinner! 
 
Riskakor innan träning är väldigt bra. Förutom att det är roligt att äta (som att tugga på frigolit) får man ett otroligt tryck i musklerna. 

RSS 2.0