Träning, hundvalp, party

ÖKK måste vara världens mest sociala gym, jag har träffat massor av vänner där och i torsdags träffade jag ännu en, hundvalpen Bella. Åh så söt hon var! Och lik Sixten i fejset! Efter mötet åkte jag rakade vägen hem (eller okej, jag fotade sötnosen och la ut som Instagrambild först), klickade mig in på Blocket och började leta hundvalp. Jag vill köpa en egen!
 
I fredags körde jag ett bröst- och axelpass som gick helt okej trots min felkonstruerade axel. Det gäller bara att hitta rätt vinklar så funkar det. Min axel är ingen träningsskada, jag har mer ont när jag inte tränarnämligen.
 
Igår festade jag för första gången det här året. Martina (gymvän, vad annars?) kom hit på förfest och vi hade verkligen kul. Vi åkte till Frimis senare på kvällen och i kön var det en kille som frågade om inte vi var ganska gamla. Tack för den! Well, TANTPOWER är rätt fint ändå.
 
Idag är det lugnt och jag ska inte träna för det orkar jag inte. Ny vecka och nya tag imorrn! 
 
Bella.
 
Klänningsprovning innan partyt. Jag valde inte den här och provade minst fem till innan jag bestämde mig. 
 
Tanterna på en krogtoalett.
 
"Vi tar en shot så vi kommer igång!" (Idag har jag ont i huvudet.)

Astrött

Den här veckan har jag varit extremt jävla astrött och har fått tvinga i väg mig till gymmet varenda eftermiddag (nej, mamma, jag är inte övertränad, du behöver inte oroa dig), till alla andra saker för den delen med. Förra veckan hade jag ont i magen, den här veckan är jag trött. Vad blir det nästa? Då ska allt tametusan vara perfekt! Jag hatar folk som alltid klagar och jag har klagat väldigt mycket den senaste tiden. Slut på det! Jag vill inte hata mig själv.
 
Jag funderar på att kasta in en vilodag idag faktiskt. I och för sig ska jag ändå till gymmet och ha en klient men det vore skönt att åka hem och bara dö i soffan efter det. Eller också ställer jag mig på löpbandet ett tag. Det är så himla skönt att springa och min kondition är på väg tillbaka känner jag. Det är fantastiskt hur snabbt det går att jobba upp den. Snart springer jag milen på 42 min igen! (Eller kanske inte.

Det rullar på!

Den senaste veckan har jag fått två nya klienter. En tränings- och kostklient och en som jag enbart ska hjälpa med kosten. Så kul!
 
Hemsidan (lifestylebymaria.se) är fortfarande inte klar men eftersom jag är teknikdyslektiker och har utsett min storasyster till hemsidefixare måste jag och hon boka in tillfällen då vi ska jobba på den. Inte helt lätt att pussla ihop och få till. Men vi jobbar på det! 
 
Träningen går rätt bra nu igen. Ben i måndags, axlar och mage igår, pw:s varje morgon och löpning efter alla pass. Ikväll ska jag köra rygg och biceps vilket jag ser fram emot med skräckblandad förtjusning. Marklyften har varit väldigt ojämna ett tag, ena veckan drar jag upp 110 utan problem, andra veckan sliter jag livet av mig för att ens dra upp 90. Det tär på självförtroendet. Och chinsen, de vill jag knappt prata om men jag kan säga att mina 52 kg känns jävligt tunga i den övningen. För några månader och kilon sen kunde jag göra dubbelt så många. Jaja. Färdigältat.
 
Nu ska jag jobba lite!
 

3 veckor = - 2% fett och - 13 cm

Jag är förjävla stolt över min killkompis som jag hjälpt med kost och träning de senaste veckorna. Vi gjorde en mätning för tre veckor sedan för att göra en ny igår. Han har gått från 13 % fett till 11 % på dessa veckor och tappat totalt 13 cm på kroppen. Vikt tog vi aldrig men det är mindre viktigt (hehe). Han ska vara väldigt nöjd med sig själv och det driv han haft, han har ställt klockan en timme tidigare varje morgon, gått ut på sina pw:s, tränat hårt på gymmet, ätit bra mat (men inte svält sig) och dessutom inte festat något alls (en stor bedrift för att vara student). Mycket bra jobbat även om resan inte är slut än.
 
Han har lovat att skriva några rader om detta inom snar framtid och då får ni hans sida av storyn.
 
 
 
 
 

Allt går inte alltid som på räls

Har en tuff period i mitt liv just nu. Varför väljer jag att inte gå in på, det är för privat. Anyway, jag kämpar, varje jävla dag och jag SKA vinna. Jag har gjort det förr.
 
Allt blir lite lättare med den omgivning jag har. En fantastisk familj och fina vänner som verkligen bryr sig. Tack för att ni finns!
 
På tal om något helt annat och väldigt ytligt. Brun-utan-sol, som jag börjat med efter att min Gran Canariabränna gått bort (solarie känns inte så 2013), hur faaaen gör man för att undvika den där fula kanten som blir på handlederna? Ni vet, man SKA tvätta händerna efter att man smort in sig men då försvinner ju färgen där och det blir fult. 
 
 

Vilodag

Egentligen hade jag tänkt träna idag med men jag har träningsvärk i precis hela kroppen och känner mig otroligt sliten så det får vara. Jag har ingenting att göra på gymmet när jag känner mig såhär. Bättre att vila, äta massor av mat och ladda upp inför morgondagen istället. Då ska axlarna bli köttfärs för att kunna växa till BIFF, yes!
 
Hela veckan har det gått så bra på gymmet och jag har haft så kul förutom igår, då körde jag armar. Jag hatar att köra armar! Man kommer ingenstans med inställningen att man hatar någonting men från hjärtat, JAG HATAR ATT KÖRA ARMAR PÅ ETT SEPARAT PASS. Därför var det sista gången igår. Biceps kommer jag träna tillsammans med rygg och triceps tillsammans med bröst eller axlar. Mina tricpes skulle jag förresten inte ens behöva köra, de växer ändå eller också tror jag att de växer eftersom jag har lätt att bli hård på armarna när jag vill och då ser de ganska bra ut.
 
Så. Vila alltså. Jag kan säga att jag inte gjort många knot idag. Jag har visserligen handlat och lagat matlådor för tio dagar men annars har jag mest legat i soffan och läst deckare. Jag älskar deckare! Förut vågade jag inte läsa såna böcker, jag var rädd för att inte kunna somna på kvällarna men jag har blivit så jävla tuff. Jag vågar vad som helst! Snart kanske jag till och med törs se på Wallander på söndagskvällarna.
 
Blablabla. Imorgon ska jag och min syrra sola om det blir sol och jobba med företaget. Jag har så många idéer och vill man kan man och då ska man. Tillbaka till soffan och min deckare nu. Snart får jag reda på vem mördaren är. Åååh så spännande!!
 
 
 

Happy, happy!

Vet ni hur glad och nöjd jag kände mig efter dagens träning? SÅ JÄVLA GLAD OCH NÖJD! Min motivation, träningsglädje och styrka ÄR verkligen tillbaka. Dagens pass bestod av fem benövningar och två magövningar och dessa körde jag tillsammans med min syster och min alltid-lika-taggade klient. Så himla kul! 
 
Efter passet ställde jag mig på löpbandet och sprang 3 km. Det var riktigt segt men jag gjorde det och det är de gångerna man blir som mest stolt över sig själv. 
 
Cykel hem efter en proteinshake, sen dusch och MAT. Jag älskar att äta efter träning! På mina bendagar är det tyvärr som att slänga bensin på en öppen eld och jag är hungrig som en liten gris efter middagen, trots att jag ätit som en stor karl. 

Stå emot sötsuget. TIPS!

Jag får jättemånga frågor från mina klienter på hur fasen man står emot sötsuget när det kommer smygandes. Eller inte smygandes förresten, när det kommer BOM PANG, MÅSTE HA GODIS!! Mitt första råd är alltid att se till att äta ordentligt med mat så att kroppen inte skriker efter snabb energi (dvs. snabba carbs, alltså socker). Det vanligaste fel folk gör, vare sig de vill upp eller ner i vikt är att de äter FÖR LITE. Kroppen är en överlevnadsmaskin och vill för allt i världen inte svälta och när den får för lite mat signalerar den till hjärnan att vi ska äta sådant som ger oss energi, SNABBT! Svårare än så är det inte. Dessutom SÄNKER kropper sin energiförbrukning vid ett alldeles för lågt kaloriintag eftersom den vill spara allt den kan, och då helst fettet, för att spara till senare tillfälle när den verkligen är i kris (svält). Tvärtemot vad de flesta vill alltså. Muskler är bara jobbigt för kroppen att ha, det går åt tio gånger så mycket kalorier för att underhålla ett kilo muskler än vad det gör att underhålla ett kilo fett, därför gör den sig av med MUSKLERNA = sladderfettet blir kvar och kroppen blir degig och väldigt ofast.
 
Så råd nummer 1: ÄT, för guds skull! 
 
Råd nummer 2: Ta en promenad när suget kommer. Jag lovar dig att om du inte ger efter för suget på en gång kommer det att plana ut för att sedan försvinna. Eller ännu hellre, ta en löptur. Efter den kommer du troligtvis inte vilja trycka den där chokladkakan du så gärna ville ha för en stund sedan.
 
Tips 3: Ät mer protein. Protein mättar mer än kolhydrater och kommer i sin tur gör dig mindre hungrig.
 
Tips 4: Ät mer fett. Många är fortfarande rädda för att äta fett, trots LCHF-hypen. Fett kommer inte göra dig fet så länge du håller det till en normal nivå. En klick bea till köttbiten, en avokado till mellis, några nötter till proteinshaken eller på yoghurten är bara bra. Att fett hjälper till att bränna fett är ingen myt men för den sakens skull ska du inte överdriva. När det kommer till mat ÄR faktiskt lagom bäst.
 
Tips 5: Förbjud inte dig själv. Om du dag ut och dag in går och längtar efter en kanelbulle men förbjuder dig själv kommer den där bullen bli ännu mer attraktiv. Man vill ha det man inte kan få, right? Tillåt dig att äta något "farligt" och "onyttigt" ett par gånger i veckan. Det kommer inte göra dig till en sofftjockis, det kommer snarare leda till att du får mer energi under nästa träningspass. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, ätardagar leder i mångas fall till att man passar på att äta allt man kommer över (= illamående, uppblåst mage, ångest, osv.) eftersom man ska tillbaka till sin superstrikta diet dagen efter och hela kommande vecka. Är det inte bättre att äta tre kanelbullar utspridda på tre dagar än att trycka i sig alla inom loppet av fem minuter (+ tre liter glass, ett halvt bageri och en pizza med extra allt)? Vad tror du kroppen mår bäst av? Vad tror du hjärnan blir gladast av?
 
Tips 6: Handla bara hem det du ska äta och handla aldrig hungrig. Ska du äta lördagsgodis, varför köpa tre kilo när du bara kommer äta tre hekto? Att ha massor av godis i köksskåpet möjliggör enbart småätandet. Om det inte finns något hemma är risken inte lika stor att du faller dit eftersom du måste gå och handla först innan du äter. Och det där med att handla hungrig har väl alla gjort? Det gynnar varken formen eller plånboken när du till och med stoppar ned dammsugare (tantkakan, inte städredskapet) i kundvagnen för att du är så hungrig.
 
Tips 7: Kromtabletter. Finns i hälsokostbutiker. Krom är en mineral som stabiliserar blodsockret, du får inte samma toppar och dalar och därmed minskar suget efter socker. Jag har haft många kunder på Life som inte kan leva utan kromtabletter när de väl börjat då de tycker det blir stor skillnad i fråga om sötsug när de äter dessa. Krom finns naturligt i bland annat skaldjur, potatis och fullkornsprodukter om man inte vill knapra tabletter.
 
Tips 8: Lär känna DIN kropp. De här tipsen är saker som funkar för MIG men det behöver inte betyda att det funkar för DIG. Lyssna på kroppen, lär känna den, samarbeta istället för motarbeta. Du och kroppen är ett team, inte fiender. Behandla den därefter.
 

Efter att ha sovit i fem dagar är jag tillbaka!

Ända sedan jag kom hem från min semester har jag haft en svacka på gymmet. Det har inte alls varit lika roligt, vissa dagar har jag plågat mig genom passen, kämpat, slitit, velat gråta, velat gå hem, velat vara någon annanstans än just på gymmet och det är inte likt mig. I vanliga fall ÄLSKAR jag ju att träna, det spelar ingen roll hur jobbigt det är eller hur mycket jag får slita, jag tycker ändå det är kul. Men som sagt, så har jag inte alls känt på senaste tiden.
 
Förra veckan när jag kom hem från Mora cyklade jag till gymmet, väl där, ombytt och egentligen redo för att träna vände jag om, utan att ens gått in, och cyklade hem igen. DET GICK BARA INTE ATT BITA IHOP OCH GÅ IN OCH KÖRA. Dagen efter gjorde jag ett hyfsat benpass men det där lilla extra saknades, den glädjen jag brukar känna, som får mig att pressa fram en repetition till trots att jag är totalt slut. Tog en vilodag igen efter det för att i torsdags upprepa den där cykla-till-gymmet-och-vända-innan-jag-ens-gått-in-grejen. Istället åkte jag hem och gjorde det enda jag ville göra; sova. Och som jag sov. I fem dagar. Givetvis gick jag upp och drack vatten, kollade på något avsnitt Gossip Girl ibland men huvudsysslan under dessa fem dagar var att sova. Jag var HELT utmattad, tröttare än jag någonsin varit. 
 
I måndags var jag tillbaka på gymmet, jag längtade faktiskt dit. Tangerade mitt PB i mark för att känna att styrkan faktiskt fanns där. Och jag hade ganska kul. Igår körde jag ben och DÅ kände jag verkligen att både styrkan och glädjen var tillbaka, det gick bättre än det gjort på flera månader. Jag älskade knäböjen och utfallen och alla andra övningar. Jag älskade att svettas tills min frilla var mer 1800-talsprins än Maria Larsson. Jag älskade att känna hur benen blev så stumma att jag inte kunde räta ut dem. Och när passet var över ställde jag mig på löpbandet och sprang 30 minuter. Bara för att det var så härligt. JAG ÄR TILLBAKA!
 
Egentligen är det konstigt att jag inte kollapsat tidigare. Jag har ställt väckarklockan i princip varje dag i över tio år, även under semester, helger och lediga dagar. För att inte slösa bort tiden på att sova liksom. Jag har ställt otroliga krav på mig själv i VAD JAG ÄN GJORT, från att städa lägenheten när jag ska ha besök till att pw:a snabbare på min morgonrunda till att gymma hårdare till att prestera på topp på prov till att vara i form till att sälja kosttillskott till att...ja, ni fattar... Dessutom blev jag ordentligt nedtryckt i somras och i början av hösten, fick höra att jag var oattraktiv, inte kunde något, var ett äckel, osv... Mer på det tänker jag inte gå in, men det tog ganska hårt. 
 
Det viktigaste nu är hursom att jag är tillbaka. Jag är full av energi och vill göra allt! Jag har dock lärt mig av mina misstag och tänker TVÅNGSVILA två dagar i veckan från träningen, och INTE svara på jobbrelaterade mejl och sms efter 22 på kvällarna. Efter 22 sätter jag faktiskt mobilen på ljudlös, stoppar in bettskenan i käften och somnar. Kanske att jag läser deckare eller ser på Gossip men jag jobbar inte. Utbränd som 24-åring är inget jag tänker bli. Bra så!

RSS 2.0